Svininfluensa och Gothia cup

Som ni förstår av rubriken kommer detta inte att bli något upplyftande och positivt inlägg. Så ni som lätt dras ner av otäckheter råds att sluta läsa nu. Det är ju trots allt helg om bara några timmar. Har ni slutat? Bra!

Till resten då: Jag ogillar Gothia cup i vanliga fall. Snorungar överallt; på spårvagnen, på stan, i mina kvarter... Ja, ni VET ju. Men i år hatar jag Gothia cup väldigt, jävla mycket. För i år har de med sig en fin present - förutom svett, trängsel och tonårsljud (så högt, så gällt!) - nämligen SVININFLUENSAN. Mot min vilja är jag rädd för denna äckliga sjukdom (ja, det är ju namnet som till stor del gör det och JA, jag borde veta bättre än att bry mig om skrämselpropaganda, men är man halvhypokondrisk så ignorerar man inte SVINinfluensan). Och jodå, jag vet, i höst kommer 400 000-5 000 000 miljoner svenska få den, jag håller nog koll på det, men jag har planerat att vaccinera mig innan den slår klorna i mig. Nu gäller det dock att förbereda sig på det värsta: Innan veckan är slut kommer väl hela, jävla göteborg att vara smittad. AV SNORUNGARNA FRÅN GOTHIA CUP.

Jag förbereder mig på det värsta.

Och på tal om det värsta. Kanske inte det värsta, död suger ju, men något av det konstigaste med hela den här svininfluensagrejen är ju myndigheternas agerande i frågan. Uppenbart är ju att de vill skrämma upp befolkningen så att alla går och vaccinerar sig, stannar hemma om man känner sig sjuk osv. Men samtidigt, när det uppenbaras ett fall av svininfluensa så är det alltid någon läkare eller person från smittskyddsinstitutet som säger att "det finns ingen anledning till oro och vi har isolerat personen". Jag fattar inte. Vad är det med alla dessa dubbla budskap?

Fotnot: Raljera /verb/ att raljera med någon eller något är att driva med något, eller att göra narr av någon, att få någon eller något att framstå som dum/t.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback