Att skjuta snett

Jag skulle inte vilja jobba med reklam (men gärna som copy på en kommunikationsbyrå - stoor skillnad), det verkar vara en sådan bajsnödig bransch. Däremot är jag rätt intresserad - eller snarare fascinerad - av hur vissa av dessa överbetalade, hippa reklammakare tänker när de skapar sina reklamfilmer. Det finns ju många olika kategorier, varav de flesta är lätta att ignorera: De tokroliga, typ ICA. De som ska spela på vårt dåliga samvete, typ Rädda barnen (gud vad dessa får motsatt effekt på mig). De kassa, dubbade, tyska reklamfilmerna för chokladkola eller tvättmedel.

Men så finns det en kategori som faktiskt får igång mig litegrann; de reklamer som siktar på krysset men skjuter lååångt utanför. Exempel: Den nya aladdinreklamen som går ut på att man ska gå in på en webbsida och rädda kvar den pralin man inte vill ska försvinna nästa år. VEM BRYR SIG!?! Eller reklamen för en sängtillverkare, Kungsängen tror jag, där en karikatyrisk säljare hjälper en tjej när hon provar en säng och sedan frågar snubben bredvid om inte han också ska prova en säng? "Neeej, inte jaaag." Som att sängar vore nåt skämmigt/fånigt/dumt. "Gud, jag sover inte", liksom. Va?

Det irriterar mig att byråerna som gör dessa reklamer med största sannolikhet får extremt bra betalt och är hemskt nöjda med sig själva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback